To był błąd

W czasie tzw. „Trójkąta Weimarskiego” , gdy Polska nawiązała dobre, europejskie stosunki z Francją i Niemcami, to wtedy niemiecko – francuski satelitarny kanał kulturalny Arte zaproponował Polsce współpracę. Z dwujęzycznego miał być przekształcony w trzyjęzyczny.

Kanał ten zasilany, jest produkcją kulturalną Niemiec i Francji. Pokazuje tam się także wybitne dzieła amerykańskie i brytyjskie dubbingowane na niemiecki i francuski. To samo dotyczy kinematografii włoskiej czy hiszpańskiej oraz czasami i polskiej. Polacy zastanowili się i doszli do wniosku, że taki kanał jest pożyteczny, ale wystarczy na użytek własny tylko polskojęzyczny. Powołali, skądinąd dobry, kanał TVP Kultura. Stracili tym samym możliwość wypłynięcia z polską kultura na szersze wody. Wracając do Arte, oprócz filmów i widowisk kanał ten nadaje także wiadomości nie tylko kulturalne, ale i ogólne w programie Journal (dziennik).

Oglądałem ten Journal w nocy z 11 na 12 października 2021 roku. Ten dziennik w trzech czwartych poświęcony był sytuacji na granicy polsko – białoruskiej. Wypowiadał się Donald Tusk i różne miłe Panie z Brukseli. Wypowiedzi te raczej nie były przychylne w stosunku do rządzącego obecnie  w Polsce ugrupowania, które nosi mylącą nazwę: „Prawo i Sprawiedliwość”. Prawa nie szanują o sprawiedliwości pojęcia nie mają. Taki mniej więcej był sens wspomnianych wypowiedzi.     

LGG                  

Lämna ett svar